Tehokkaimmat treeniliikkeet rasvanpolttoon kotona ja salilla

Jos olet lukenut treeniaiheisia blogeja tai foorumeita, olet varmasti myös törmännyt tähän aiheeseen. Vastaus riippuu siitä mitkä ovat tavoitteesi. Totta kai jos uusi työsi on nostaa lyijykyniä varpailla lattialta 7.5 tuntia päivässä, on suositeltavaa että harjoitat tasapainoasi ja hienomotoriikkaasi. Mutta koska monet meistä tähtäävät joko hoikistumiseen tai lihasten kasvattamiseen, jätämme tasapainotreenit toiseen kertaan.

Mitä jos kerromme että jumpissa käynti ei olekaan enää oikotie onneen? Niiden kymppikorttien ja jäsenyysmaksujen hinnalla olisit saattanut saada tuloksia aikaan paljon lyhyemmässäkin ajassa. Toteamme tähän että väliaikaisia tuloksia olen saanut rankoista spinning –tunneista itsekin nesteiden lähdettyä kiertämään ja nautin myös spinningistä ja joogasta, mutta kuntosalitreenille on vaikea löytää haastajaa.

Rasvaa palaa eniten isoimpia lihasryhmiä käyttäessä, joten reisilihaksista on hyvä aloittaa. Salilla aloittelijan paras ystävä on jalkaprässi johon kannattaa hypätä vaikka viiden minuutin hengästyttävän pyöräilyn, stepperin, juoksumaton tai soutulämmittelyn jälkeen.

Istuessasi laitteeseen säädä etäisyys kahvasta niin että jalkasi ovat melkein 90 asteen kulmassa. Jollei sinulla ole estäviä vammoja tai kolotuksia, kokeile miltä itsesi painoinen vastus tuntuu, eli 80 –kiloinen voi aloittaa 80kg vastuksesta. Jalkaprässi on loistava aloittelijoille kunhan keskityt kahteen asiaan – älä anna polvien kääntyä sisäänpäin äläkä suorista jalkoja niin suoriksi että ne menevät lukkoon. Monia kiinnostaa montako toistoa pitää tehdä milläkin vastuksella. Nyrkkisääntö on että niin paljon että irvistys saadaan esiin etkä enää jaksa enempää. Jaksamista arvioidessasi unohda kyllästymisjaksaminen ja kuuntele ainoastaan fyysistä jaksamistasi. Kyllästymistä ehkäisee energinen soittolista nappikuulokkeissa.

Koska isojen reisilihasten työstäminen kuluttaa eniten energiaa, niiden treenaamista suositellaan myös kotiin. Salin jalkaprässi muuntuu kyykyksi ottamalla leveähkö asento ja kyykkäämällä niin että polvet eivät taaskaan taivu sisäänpäin vaan seuraavat varpaita samassa suunnassa. Leveässä sumo –asennossa puutarhan koristekivi käy kahvakuulasta, joka koskettaa maata jokaisella kyykkäyksellä.

Vaikka jumpista saakin sosialisoinnin iloa ja välillä myös lämpöä päälle, parhaan vastineen rahoillesi saat piiskaamalla reisiäsi ja takamustasi jalkaprässissä ja kyykyn eri variaatioissa. Suosittelemme myös rintaprässiä ja yläselän soutua painovastuksilla.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *