Lantionpohjan lihakset

Lantionpohjan lihakset sijaitsevat lantiossa häpyluun ja selkärangan välissä. Lantionpohjan lihasten tehtävä on kannatella lantion alueella sijaitsevia elimiä kuten kohtua, vaginaa, suolia sekä virtsarakkoa. Lantionpohjan lihakset tukevat rakkoa ja kontrolloivat virtsaamista. Kun rakko jännittyy ja puristaa virtsaa ulos, lantionpohjan lihakset rentotuvat. Yleensä lantionpohjan lihasten toimintaan ei kiinnitä juuri huomiota nuoruusvuosien aikana. Iän karttuessa lantionpohjan lihakset kuitenkin heikkenevät ja alkavat tarvita huoltoa. Usein myös lasten saanti vaikuttaa näiden lihasten heikkenemiseen. Tilanteiden joihin liittyy erityistä rasitusta on myös havaittu aiheuttavan saman tyyppistä virtsan karkailua.

Millaisia oireita heikentyneet lantionpohjan lihakset aiheuttavat?

Geishakuulat auttavat lantionpohjan lihasten jumppaamisessa. 

Heikentyneet lantionpohjan lihakset saattavat aiheuttaa pahimmillaan virtsan karkailua eli inkontinenssia, joka on tästä kärsivälle kiusallinen ja harmittava oire. Heikentyneet lantion alueen lihakset saattavat myös vähentää seksistä aiheutuvaa nautintoa koska kosketuspinta ei jännity samalla tavalla. Vaikeat tapaukset saattavat johtaa lantion alueen elinten liikkumista ja vaginaa kohti pullistumista kun lantionpohjan lihakset eivät enää kannattele niitä yhtä tukevasti. Lantionpohjan lihaksia voi jumpata vähentääkseen tai ehkäistäkseen edellä mainittuja oireita ja sekä miehet että naiset voivat yhtä lailla treenata alueen lihaksia.

Miten lantionpohjan lihaksia voi jumpata?

Lantionpohjan lihakset voi tuntea jos yrittää pysäyttää virtsan tulon kesken toimituksen. Vaikka tämä harjoitus auttaakin paikallistamaan oikeat lihakset, sen jatkuva harjoittaminen ei ole suositeltavaa sillä virtsaamisen pysäyttäminen kesken kaiken useasti saattaa olla rakolle haitallista.

Lihaksia voimistaaksesi istu mukavasti ja jännitä lihaksia 10 – 15 kertaa peräkkäin. Älä pidätä hengitystä tai jännitä vatsaasi, pakaroitasi tai reisiäsi samaan aikaan. Kun teet harjoituksia aktiivisesti, voit alkaa pidentää lihasjännitystä muutamiin sekunteihin per kerta. Muutaman kuukauden kuluessa vaikutukset ovat huomattavissa. Lihaksia voi harjoittaa myös seksilelujen avulla, jolloin esimerkiksi kuulia pidetään sisällä jännittämistä hyödyntäen.