Miksi kannustaa naisia ja tyttöjä kamppailulajien pariin?

Viime aikoina on käyty keskustelua siitä, pitääkö poikia kasvattaa pojiksi ja tyttöjä tytöiksi. Tämänhetkisen varhaiskasvatuksen oppien mukaan pitäisi antaa lasten ja nuorten kokeilla niin tyttöjen kuin poikien urheilulajeja ja päättää itse mistä pitää. Kamppailulajeja on perinteisesti pidetty enemmän poikien lajeina, todennäköisesti koska tyttöjen ei pidä riehua eikä tapella. Mutta mitä hyötyä tyttöjen ja naisten kamppailulajeihin kannustamisesta voisi olla?

Kamppailulajit kehittävät tiimitaitoja. Ohjaajat ehtivät viettää vain hetkiä yksittäisten oppilaiden luona. Suuri osa tekniikoista ja niiden käytännön harjoittelusta tapahtuu pienessä ryhmässä tai parin kanssa. Kamppailulajien parista löytää myös ystäviä. Vauhdikkaissa treeneissä hiki virtaa ja liikunnan tuomat endorfiinit tuovat hyvää oloa. Tämä fiilis välittyy treenikavereiden kasvoilta hymyinä ja kuuluu monesti myös nauruna. Meidän on varmasti helpompi ystävystyä iloisten ja hymyilevien ihmisten kanssa, jotka ottavat meidät huomioon ja tarjoavat apua tarvittaessa, kuin monissa muissa tilanteissa.

Kamppailulajeilla on myös selvä vaikutus itsetuntoon. Tässä suuressa osassa ovat uudet ystävät ja sosiaalinen kanssakäyminen mitä treeneissä säännöllisesti käyminen tarjoaa. Tytöille ja naisille on myös hieno tunne kokea kuinka oikeaa tekniikkaa käyttäessä isokin mies saadaan aisoihin. Kamppailulajit tarjoavat tervettä vastapainoa tyttöjen usein kokemalle, välillä tahattomallekin sukupuolien väliselle kasvatukselle, jossa pojat saavat remuta ja painia kun tytöt leikkivät nätisti.

Kun tutustuu esimerkiksi itämaisiin lajeihin, pinnan alta alkaa löytyä muitakin elementtejä kuin ”tappeleminen” tai voimankäyttö. Itse asiassa monet kamppailulajit tähtäävät voimankäytön minimointiin hiotun tekniikan avulla. Suurin osa kamppailulajeista opettaa rauhan ja suvaitsevuuden filosofiaa ja itsepuolustukseen ryhtymistä vain todellisen uhan edessä.

Kamppailulajeissa parasta kunnon kohenemisen, parantuneen itsetunnon ja uusien ystävien lisäksi ovat myös meditaatio ja loppurentoutus. Vauhdikkaan treenin jälkeen on hieno tunne maata vain paikallaan ja tuntea kuinka veri kohisee suonissa ja kuinka rento olo leviää kehoon. Siinä maatessaan on usein kiitollinen niin kropan fiiliksestä kuin ympäröivistä tiimikavereistaankin. Lähde.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *