Kun terveen treeni tökkii – ylikunto ja sen hoito

Tämä artikkeli koskettaa etenkin niitä jotka lukevat itsensä reippaasti ja runsaasti liikkuvien joukkoon. Toisin kuin luullaan, ylikunto ei ole pelkkä ammattiurheilijoiden vaiva vaan siihen voi langeta myös tavoitteita kehittymiselleen asettavat aktiiviset liikkujat. Katsotaan ensi mistä on kyse.

Mitä ylikunto tarkoittaa

Ylikunto on kehon ylirasituksen tila joka voi johtua useasta syystä. Ylikunnon koettaessa kehon suorituskyky heikkenee niin että alkuun fyysinen kehitys hidastuu ja lopulta loppuu. Ylikunnon ensi oireita ovat huonot suoritukset urheilun yhteydessä, heikentynyt kunto ja sairastelu. Rajoittamalla rajuja fyysisiä rasituksia keho koettaa varjella tärkeämpiä toimintojaan. Ylikuntoon sairastuneet huomaavat että nautinnollinen metsälenkki muuttuu ensin vaikeaksi ja sitten mahdottomaksi suorittaa. Salilla painot eivät enää nouse samaan tahtiin ja liikunnasta johtuva nautinto vähenee tai katoaa täysin.

Mikä voi johtaa ylikuntoon

Pelkästään kilpatason urheilu ei altista yksin ylikunnolle. Vaiva on yleinen myös niiden keskuudessa jotka pyrkivät esimerkiksi kiinteytymään, nostamaan kehon suoritustasoja tai hoikistumaan. Ylikuntoa saattaa pahentaa miinuskalorit jos keho polttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin saa korvaamaan menetettyjä varastoja. Stressi on yksi ylikuntoa selvästi pahentavista vaikuttajista. Jotta ylikuntoa pääsee hoitamaan, hoidettavan tulee pystyä muuttamaan ajatusmaailmaansa ja tavoitteitaan.

Miten ylikuntoa voidaan hoitaa

Ylikunnon hoitamista hankaloittaa yleensä se että siihen sairastuvat ovat hyvin tavoitteellisia liikuntansa suhteen. He saattavat olla tarkkoja siitä mitä panevat suuhunsa eivätkä lipsu iltalenkeistä. Jotta ylikunnosta voi parantua, kaikelle tälle tulee laittaa stoppi. Koska liikunta itsessään on usein aiheuttanut addiktion, ylikuntoa hoitaessa pitää hoitaa myös addiktioon liittyvää ahdistusta. Keho tarvitsee lepoa palautuakseen pitkään kestäneestä rasituksesta. Toisille riittää parin viikon lepotauko ilman yhtäkään urheilukertaa ja tukeva laadukkaiden kalorien tankkaus. Akuuteissa tapauksessa aktiiviliikkuja joutuu luopumaan treenaamisesta jopa vuodeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *